Skulderpress

Klikk for Ă„ starte video

Skulderpress

Klikk for Ă„ starte video

UtfĂžrelse

  • StĂ„ i midten av apparatet med fĂžttene skulderbredde fra hverandre.
  • BĂžy albuene, trekk hĂ„ndtaket opp til samme hĂžyde som skuldrene dine.
  • Aktiver skuldrene og press opp. Pust ut nĂ„r du presser, pust inn nĂ„r du slipper.
  • Hold albuene lett bĂžyde for Ă„ unngĂ„ hyperforlengelse.
  • Raskt opp, sakte ned, kontroller returhastigheten.

Muskelgruppe

Ved skulderpress trenes primÊrt skuldermusklene (deltoidene), spesielt den midtre og forreste delen. Men Þvelsen engasjerer ogsÄ musklene i den Þvre delen av ryggen (musculus trapezius) og triceps (musculus triceps brachii) for strekking av albuen. I tillegg vil kjernemuskulaturen, spesielt musklene i den fremre delen av magen (musculus rectus abdominis) og de skrÄ magemusklene (musculus obliquus externus og internus), bli aktivert for Ä stabilisere overkroppen og forhindre overdreven svai i korsryggen under lÞftet. Dette gjÞr skulderpress til en effektiv Þvelse for styrking av skuldre, armer og kjernemuskulatur.