Lying Pullover

Klikk for Ă„ starte video

Lying Pullover

Klikk for Ă„ starte video

UtfĂžrelse

  • Ligg pĂ„ benken med ansiktet opp, plant fĂžttene i gulvet med bena fra hverandre, hold kroppen stabil.
  • Grip den lange stangen med hendene skulderbredde fra hverandre.
  • LĂžft armene opp over hodet ved siden av kroppen din.
  • NĂ„r du puster ut, aktiver skuldrene og ryggen, trekk tauet opp med drivkraft fra de Ăžvre armene, kjenn muskelsammentrekningen i trapezius.
  • Hold rytmen, pust ut nĂ„r du presser, pust inn nĂ„r du slipper. Raskt opp, sakte ned, kontroller returhastigheten.
  • Hold albuene lett bĂžyde for Ă„ unngĂ„ hyperforlengelse.

Muskelgruppe

Ved Lying Pullover trenes primÊrt den store ryggmuskelen (musculus latissimus dorsi). Denne muskelen strekker seg fra underarmen, over sidene av ryggen og ned til bekkenet, og dens hovedfunksjon er Ä trekke armene ned og inn mot kroppen. Men Þvelsen engasjerer ogsÄ brystmusklene (pectoralis major), spesielt den Þvre delen, samt triceps (musculus triceps brachii), sÊrlig den lange hodet. Kjernemuskulaturen vil ogsÄ bli aktivert for Ä stabilisere kroppen under bevegelsen. Dette gjÞr Lying Pullover til en effektiv Þvelse for styrking av bÄde rygg, bryst og armer.