Goblet Squat

Klikk for å starte video

Goblet Squat

Klikk for å starte video

Utf√łrelse

  • St√• i midten av apparatet med f√łttene skulderbredde fra hverandre.
  • Grip h√•ndtakene med begge hender, b√ły albuene for √• l√łfte h√•ndtakene og trekk dem mot brystet, hold dem naturlig foran brystet.
  • N√•r du puster inn, b√ły kn√¶rne og g√• ned i kneb√ły til din grense. N√•r du puster ut, l√łft deg opp ved √• bruke setemusklene og bena.
  • Stram kjernemuskulaturen, aktiver magen. Stabiliser kroppen, kontroller farten din.
  • For √• forhindre at kn√¶rne vender innover, s√łrg for at kn√¶rne peker i samme retning som t√¶rne.

Muskelgruppe

Ved Goblet Squat trenes prim√¶rt forsiden av l√•ret (quadriceps) samt setemuskulaturen (gluteus maximus). Men √łvelsen engasjerer ogs√• baksiden av l√•ret (hamstrings), kjernemuskulaturen for stabilisering og st√łtte, samt overkroppen p√• grunn av vektens plassering foran. Dette gj√łr Goblet Squat til en sv√¶rt effektiv helkropps√łvelse.