Bent-over Row

Klikk for Ă„ se video

Bent-over Row

Klikk for Ă„ se video

UtfĂžrelse

  • StĂ„ i midten av apparatet med fĂžttene litt nĂŠrmere hverandre enn skulderbredde.
  • Hold knĂŠrne lett bĂžyde, fleks hoftene og lene deg fremover i en 60-graders vinkel.
  • Trekk hĂ„ndtaket opp med begge hender og la det falle naturlig.
  • Aktiver skuldrene og ryggen, bĂžy albuene og trekk opp tauet.
  • Pust ut nĂ„r du presser, pust inn nĂ„r du slipper. Fortsett Ă„ stramme kjernen, prĂžv Ă„ unngĂ„ Ă„ svaie i midjen og krumme ryggen.

Muskelgruppe

Ved Bent-over row trenes primÊrt musklene i ryggens midtparti (musculus latissimus dorsi) samt musklene mellom skulderbladene (musculus rhomboideus og musculus trapezius, midtre og nedre del). Men Þvelsen engasjerer ogsÄ biceps (musculus biceps brachii) for bÞyning i albuen, samt musklene rundt skulderbladet (musculus teres major og infraspinatus) for stabilisering og bevegelse av skulderbladene. I tillegg vil kjernemuskulaturen vÊre aktiv for Ä holde overkroppen stabil i den foroverlente posisjonen. Dette gjÞr Bent-over row til en svÊrt effektiv Þvelse for styrking av ryggens muskulatur.