En-arms Roing

Klikk for Ă„ starte video

En-arms Roing

Klikk for Ă„ starte video

UtfĂžrelse

  • StĂ„ med din fremre fot pĂ„ apparatet og trinn med den bakre foten pĂ„ bakken bak deg.
  • Grip hĂ„ndtaket med Ă©n hĂ„nd og hold det ved siden av kroppen din.
  • Stram kjernen, aktiver magen. Engasjer skuldrene og ryggen, bĂžy albuene og trekk i tauet, kjenn spenningen i musklene pĂ„ trapezius og skuldrene.
  • Hold rytmen, pust ut ved press, pust inn ved frigjĂžring.
  • Åpne skuldrene, senk skulderbladene, ikke trekk opp skuldrene.

Muskelgruppe

Ved en-arms roing trenes primÊrt musklene i ryggens midtparti (musculus latissimus dorsi) samt musklene mellom skulderbladene (musculus rhomboideus og musculus trapezius, midtre og nedre del). Men Þvelsen engasjerer ogsÄ biceps (musculus biceps brachii) for bÞyning i albuen, samt musklene rundt skulderbladet (musculus teres major og infraspinatus) for stabilisering og bevegelse av skulderbladene. Dette gjÞr en-arms roing til en effektiv Þvelse for styrking av ryggens muskulatur, spesielt med fokus pÄ den ene siden av ryggen av gangen.