Benkpress

Klikk for Ă„ starte video

Benkpress

Klikk for Ă„ starte video

UtfĂžrelse

  • Ligg pĂ„ benken med ansiktet opp, plant fĂžttene dine pĂ„ gulvet med beina fra hverandre, hold kroppen stabil.
  • Hold den lange stangen med begge hender i pronasjon, plasser hendene i et bredt grep med 1,5 skulderbredde fra hverandre.
  • Press opp hĂ„ndtaket, fĂžl engasjementet og kraften i brystet ditt. Inhaleer ved frigjĂžring.
  • Hold albuene litt bĂžyde for Ă„ unngĂ„ hyperforlengelse.
  • Hold rytmen, raskt opp, sakte ned, kontroller returhastigheten.
  • Aktiver nĂ„r du puster ut, fĂžl sammentrekningen av brystmusklene dine.

Muskelgruppe

Ved Benkpress trenes primÊrt brystmusklene (pectoralis major). Øvelsen engasjerer ogsÄ triceps (triceps brachii) i overarmen og den forreste delen av skuldermusklene (den forreste deltoiden). Kjernemuskulaturen og skulderbladets stabiliserende muskler bidrar med stabilisering gjennom hele bevegelsen. Dette gjÞr benkpress til en fundamental Þvelse for Ä utvikle styrke i overkroppen, spesielt i brystet.